pátek 29. července 2016

Kdo to je ten, kdo Ví, co jí a pije?


... aneb marketing maskovaný jako značka kvality a matení spotřebitele.

Prohlášení: Všechny skutečnosti uvedené v tomto článku jsou opsané z Výroční zprávy VCJ za 2015, obchodního rejstříku, stránek VCJ a jiných veřejných zdrojů. U všech informací jsou uvedeny odkazy a fotky. Každý si je může porovnat. Jediná neaktuální informace je o složení rady nadace, kterou měli VCJ na stránkách zastaralé (v článku je fotka stránek VCJ před aktualizací). Opravené údaje najdete v komentáři pod textem, kam jsem nakopírovala pro zachování objektivity a pobavení celou reakci od Vím, co jím.



Nedávno jsem narazila na článek Mýty o tucích zveřejněný na stránkách iniciativy "Vím, co jím", který doporučuje jíst rostlinné oleje a margaríny a tvrdí, že nasycené tuky bychom měli omezovat. První, co mě napadlo: "Páni, ti snad jsou propojeni s firmami, co to vyrábí!" ... A taky, že jo! V pozadí se navíc objevuje i Pavel Telička, člověk prosazovaný Andrejem Babišem.

Společnost působí dojmem nezávislého poradce, který je členem nadnárodní nadace a spousty poradních orgánů. Lidé tak jednoduše mohou nabýt dojmu, že ti přece snad vědí, co je zdravé, nebo ne? A nechají si "poradit"...

Text na stránkách www.vimcojim.cz

O důsledcích používání rostlinných olejů a margarínů už jsem psala. Nebudu teď psát, proč si myslím, že jsou nasycené tuky (v rozumné míře) dobré, nebo aspoň ne škodlivé, takové příspěvky teprve chystám. Níže je pár pěkných shrnutí včetně odkazů na studie, kde se ukazují negativní důsledky nahrazení nasycených tuků ve stravě umělými roslinnými, které před 100 lety ještě ani neexistovaly, protože se nedaly v takovém množství vyrobit:
Great Britain’s Most Outspoken Cardiologist Sets the Record Straight on Saturated Fats
Saturated Fat Finally Vindicated in Long Buried Study
5 Studies on Saturated Fat – Time to Retire The Myth?

Pravda je, že výživová doporučení ve světě a i u nás stále prosazují omezení nasycených tuků ve výživě. Čím dál více vědců a doktorů volá po jejich revizi kvůli jejich nepodloženosti dostatečnými důkazy. Otázka tedy je, proč se výživová doporučení ještě nezměnila? Je za tím věda, nebo lobbing nadnárodních firem typu Unilever, které by revizí přišly o svůj business?


Pojďme se podívat na ty, kdo "Ví, co jí a pijí"


Iniciativu provozuje obecně prospěšná společnost Vím, co jím a piju o.p.s.. Program "Vím, co jím a piju" (VCJP) je součástí mezinárodního programu "The Choices Programme", který by měl prý umožňovat spotřebitelům lepší orientaci v nabídce potravin. Program vznikl jako projekt nadace Choices International Foundation sídlící v Bruselu, jejíž nejvyšším orgánem je rada, která odpovídá za konečná rozhodnutí v nadaci a je zastoupena těmito osobami.

  • předseda Pavel Telička: lídr kandidátky hnutí ANO 2011 Andreje Babiše ve volbách do Evropského parlamentu v roce 2014 
  • místopředseda Dick Toet (Unilever): Unilever je firma, která mimo jiné vyrábí Ramu, Floru, Perlu a Heru - teď už je prosazování rostlinných tuků a výrobků z nich naprosto jasné
  • pokladník Werner Buck (FrieslandCampina): FrieslandCampina je firma vyrábějící různé zpracované potraviny, tedy ty, které jsou hlavních zdrojem cukrů a přidaných tuků, hlavně rostlinných
  • členský poradce Jaap Seidell
Ve výroční zprávě za rok 2015 je uvedena spousta bohulibých činností inicativy, které maskují to, že zainteresované firmy mezi zdravými potravinami doporučují hlavně svoje ne zrovna zdravé potraviny podle kritérií stanovených nadací. Jedno z kritérií například je, že cereálie musí mít méně než 28% přidaných cukrů, aby dostaly logo. Copak tohle je zdravá potravina? Ono se pak není čemu divit, když do správní rady nominují Zdeňka Jahodu, majitele firmy Emco, která sama na svých výrobcích plných cukru logo používá.

Omezující limit iniciativy Vím, co jím pro "zdravé" cereálie. Podle iniciativy to jsou takové, které obsahují méně než 28% přidaných cukrů. 


Ostatní členové správní rady společnosti Vím, co jím a piju, o.p.s. jsou buď zástupci firem nebo experti na marketing:
Robert Svoboda (předseda): expert na marketing a majitel firmy Focus Agency, s.r.o., která pro VCJP zajišťuje některé marketigové aktivity
Jiří Brát: bývalý zaměstnanec firmy Unilever
Jan Čechura: Country manažer firmy Unilever
Kateřina Modrá: marketingová ředitelka firmy Ahold, provozovatele obchodů Albert
Zdeněk Jahoda: CEO ve firmě Emco
Dana Chylíková: marketinková expertka


Dohlížet na to, že se doporučují ty "správné" výrobky má dozorovat Národní věděcký výbor při VCJP v čele s předsedkyní výboru, prof. Ing. Janou Dostálovou, CSc., která dokonce srovnává margaríny s máslem (čím paradoxně zdůrazňuje, že máslo přírodní je). 

„Margaríny nejsou umělé, syntetické tuky. Jsou směsí rostlinných olejů a vody, vyrábějí se mechanickým způsobem podobným jako při výrobě másla,“ vyvrací jeden z nejrozšířenějších mýtů profesorka Jana Dostálová z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, odborná garantka iniciativy Vím, co jím.

Takže když mechanicky smíchám chemikálie získané chemickou rafinací ze semen roslin, dostanu ne umělý, ale přírodní produkt :-), to jsou mi novinky.

Paní profesorka Jana Dostálová je zároveň členkou autorského kolektivu Výživových doporučení pro obyvatelstvo České republiky. Tato doporučení vydává Společnost pro výživu, kde paní profesorka zastává funkci místopředsedkyně. MUDr. Petr Tláskal, CSc., předseda této společnosti a další člen autorského kolektivu výživových doporučení, je rovněž členem Poradního sboru při Národním vědeckém výboru VCJP.

Financování aktivit

Podle výroční zprávy za rok 2015 společnosti Vím, co jím a piju, o.p.s. (str. 33), získala společnost financování především ze sublicenčních poplatků za poskytnutí ochranné známky loga Vím, co jím, partnerských příspěvků a z realizací odborných přednášek a workshopů. Další doplňkové příjmy získala společnost od některých partnerů. Společnosti byly v roce 2015 poskytnuty neinvestiční dotace ze státního rozpočtu ČR na rok 2015 prostřednictvím dotačních programů Ministerstva zdravotnictví ČR v celkové výši 401 000 Kč.

Společnosti AHOLD Czech Republic, a.s. a UNILEVER ČR, spol. s r.o., podpořili v roce 2015 vybrané marketingové aktivity VCJP. Na základě smlouvy o spolupráci byly těmito partnery poskytnuty finanční prostředky přímo společnosti Focus Agency s.r.o., která z nich realizovala vybrané marketingové aktivity VCJP.

Na společnosti Focus Agency s.r.o. je zajímavé to, že je vlastněná předsedou společnosti VCJP Robertem Svobodou. Ze struktury financování a z obsazení správní rady společnosti je vidět, že firma skutečně slouží primárně marketingovým účelům firem Unilever a Ahold. Vzhledem k získaným dotacím se na tomto marketingu podílí i peníze daňových poplatníků.

Ve finančním sektoru se konflikt zájmů tvrdě reguluje. Pokud doporučujete investice nějaké firmy a dostáváte za to odměnu, musíte to klientovi naférovku říct, jinak dostanete pokutu od České národní banky. Proč podobné etické principy nefungují i u potravin? Copak jsou peníze důležitější než zdraví lidí? Jak je možné doporučovat ve jménu iniciativy konkrétní výrobky a neříct, že existuje propojení na firmu, která je vyrábí? Viz třeba  článek o tucích na www.zena.cz, kde pan docent Jiří Brát, člen správní rady společnosti Vím, co jím a piju o.p.s., doporučuje konkrétní výrobky firmy Unilever Flora Gold nebo Rama Classic.

A na závěr pár nezdravých perel pyšnících se označením "Vím, co jím":

Dr.Light Fruit Immuno-Bar 30 g: tato tyčinka obsahuje 10% přidaných cukrů (44% cukrů celkem) a to dokonce čistě fruktózu, jejíž negativní důsledky na zdraví popisuje detailně Dr. Robert H. Lustig v knize Cukr - náš zabiják: Skrytá pravda o cukru, obezitě a nemocech.


Různé margaríny vyrobené hlavně společností Unilever, případně AholdFABIO PRODUKT


Ani po Hellmann's majonéze od firmy Unilever a podobným výrobkům určitě nezhubnete


Nebo taková AHB cola light od společnosti Ahold plná umělých sladidel, které jsou ještě horší, než cukr.

A co na zlepšení zdraví taková ovesná kaše od Emco, kde je téměř pětina (18,4%) přidaných cukrů? Není lepší domácí ovesná kaše z ovesných vloček s malinami, kde je 0% přidaných cukrů?



7 komentářů:

  1. Parádní článek��...snad to lidem otevře oči a probudí rozum!

    OdpovědětVymazat
  2. Reakce VCJ na můj článek. Můžou mi vytknout jen svoje chyby na stránkách, které jsem si naštěstí vyfotila :-).

    Dovolíme si v několika bodech reagovat na nepřesnosti uvedené v článku které jsou zavádějící. Chceme ulehčit případným zájemcům o orientaci v dané problematice. Necháme na čtenáři, aby si sám udělal představu o naší činnosti a šíři našich aktivit.
    1) O Vím, co jím a piju:
    Program "Vím, co jím a piju" je součástí globálního programu "The Choices Programme" (více na www.choicesprogramme.org). Program byl představen v roce 2006 v Nizozemsku na základě výzvy Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO), které upozornili na vybrané živiny, jejichž nadměrná konzumace výrazně zvyšuje riziko vzniku civilizačních chorob a apelovali, aby potravinářské firmy aktivně pomáhaly v boji proti vzrůstající hrozbě obezity a onemocnění souvisejících s nesprávnou výživou. Zakládajícími společnostmi bylo několik potravinářských společností, nicméně program vznikl a byl právě v Nizozemí uveden za podpory nizozemského Ministerstva zdravotnictví. V ČR program funguje od r. 2010. Cílem iniciativy je pomáhat spotřebitelům s orientací při výběru vhodných potravin, ale také pomáhat potravinářskému průmyslu ve zlepšování svých produktů. Program je otevřen všem výrobcům potravin, distributorům, obchodním řetězcům, průmyslovým asociací, cateringovým společnostem bez hledu na velikost. Certifikace potravin logem Vím, co jím není jedinou naší činností, rozvíjíme osvětové programy pro širokou veřejnost, pro školy, jsme mezioborovou platformou a dle charakteru projektů spolupracujeme s Ministerstvy, orgány na krajských i okresních úrovních i nevládními organizacemi.
    2)
    Předsedou mezinárodní nadace Choices je od loňského roku Clemence Ross, bývala ministryně zdravotnictví NL. P. Telička figuroval v The Choices Foundation před svou kandidaturou do EP do konce roku 2014. Celé složení mezinárodního boardu zde: http://www.choicesprogramme.org/about/international-board. Na stránkách VCJ byla informace zastaralá, omlouváme se čtenářům, již jsme opravili, omlouváme se čtenářům.
    Současně funguje Mezinárodní vědecký výbor při Choices složený z nezávislých odborníků – členové uvedeni zde: http://www.choicesprogramme.org/.../international... včetně deklarací nezávislosti

    OdpovědětVymazat
  3. druhá půlka reakce VCJ:

    3)
    Vím, co jím čerpá z odborného základu a na odbornost je kladen důraz i v rámci doprovodných aktivit. V České republice má iniciativa tým odborných garantů a Národní vědecký výbor zde http://www.vimcojim.cz/.../o-spole.../narodni-vedecky-vybor/, který sdružuje renomované odborníky napříč institucemi i oblastmi jejich působení. S odborníky spolupracujeme i v rámci webových stránek www.vimcojim.cz, které provozujeme. Zde čtenáři najdou články a videa o zdravém životním stylu. Právě odbornost a konzistence informací tvoří nezpochybnitelný pilíř, jež nás vyděluje od různých pochybných programů nebo soukromých iniciativ, které se mnohdy chybně až lživě snaží interpretovat informace o výživě vedoucí k matení spotřebitelů.
    4)
    Logo Vím, co jím sleduje v potravinách obsah soli,, resp. sodíku, přidaného cukru, transmastných kyselin a nasycených tuků. Tedy hlavních aspektů, které mají být sledovány zákazníky při nákupu potravin. Logo Vím, co jím díky tomu pomůže najít v dané kategorii výrobků ty vhodnější. Produktová kritéria jsou vytvořená nezávislou mezinárodní vědeckou komisí, vychází z výživových doporučení Mezinárodní zdravotnické organizace (WHO). V současné době probíhá revize stávajících kritérií, některá kritéria budou zpřísněna. Aktuální kritéria programu zde http://www.vimcojim.cz/.../Choices_product_criteria_v2-3...
    Výrobky, které mají logo Vím, co jím mají obecně nižší obsah rizikových živin než jiné výrobky na trhu ve stejné kategorii. Proto není na místě je kritizovat. Nastartování reformulace výrobků ve smyslu snižování obsahu přidaného cukru, soli, nasycených a transmastných kyselin bylo jednou z hlavních priorit holandského předsednictví Evropské unie v první polovině letošního roku. Články v tisku a internet jsou plné informací vytržených z kontextu. Místo, aby se více popularizovala výživová doporučení renomovaných společností (WHO, doporučení pro obyvatele USA, Holandská doporučení, doporučení pro obyvatele Skandinávie), která vyšla v posledních letech, tak se dává prostor názorům jednotlivců, které se chytají určitých senzačních objevů a které, jak obvykle čas ukáže, nejsou podloženy vědeckými důkazy. Všechna výše zmíněná doporučení jsou založena na důkladném studiu odborné literatury a hloubkové rešerši v souboru publikovaných vědeckých prací z posledních let. Kritéria Vím, co jím jsou postavena na principech pestré a vyvážené stravy a pokud by ve stravě převažovaly výrobky odpovídající svým složením kritériím programu Vím, co jím a byly konzumovány v obvyklém množství, bude i celková skladba stravy odpovídat i těmto doporučením.
    Veškerá naše činnost je zcela transparentní, více lze dohledat ve výročních zprávách, které pravidelně publikujeme. (výroční zpráva za 2015 zde http://www.vimcojim.cz/.../Vyrocni%20zprava%20VCJP%20ops...

    OdpovědětVymazat
  4. Zase - na druhou stranu - "Mezi slepými, jednooký králem."
    Vím co jím - abych je taky trochu omluvila - ví, že lidi kupují neskutečně nezdravé "cereálie" k snídani (Cini minis, a spol.) - a v této konkurenci je zřejmě Emco kaše opravdu to nejzdravější...
    A tyčinka z ovoce bude zase zřejmě zdravější než Snickers.
    Ale můžeme zkusit říkat lidem, že "Clean food" je pro jejich zdraví to nejlepší... Budou nás uspěchanci vůbec poslouchat? Ne, můžeme ale zkusit škody minimalizovat vyzdvižením výrobků, které jsou nejméně hrozné...
    Si myslím.
    JM

    OdpovědětVymazat
  5. díííky za článek,poslouchala jsem pí.Dostálovou na dvojce a takové krávoviny co cpala lidem do hlavy byl hnus,holt prachy a zase prachy asi chtějí mít zlaté rakve

    OdpovědětVymazat