úterý 26. prosince 2017

Cukr v hrnci na Déčku


"Taáák a teď si rozpečeme nebo rozpustíme máslíčko. Dáme ho na plotnu a zamícháme. Přidáme trochu zlatého sirupu (směs glukózy a fruktózy), a nebo třeba i nějakého jiného sirupu, může být javorový a nebo i jinačí. Přidáme cukr, rozmícháme a uděláme z toho takový miš maš. A do toho přisypeme marshmallows. Přidáme hezky hrozinky. Dáme tam špetku soli. Promícháme. Přidáme popcorn. Pomažeme si ruce máslem, aby se nám na ně kuličky, které budeme dělat z toho popcornu, nelepily na ruce, ale jenom k sobě. Nastrouháme čokoládu do moučkového cukru a obalíme v něm ty koule."
Recept ze vzdělávacího pořadu ČT Draci v hrnci (vysíláno17.12.2017 9:00, pořad online)

Proč vzdělávací pořad na veřejnoprávní televizi učí děti vařit jídlo z cukru místo vysvětlování rizika konzumace cukru na jejich zdraví?



"ČT :D (Déčko) je multižánrovou a plnoformátovou televizí pro děti od 4 do 12 let, která vysílá denně od 6 do 20 hodin. Klade důraz na kvalitní a pestrý program, který je v prvé řadě zábavný, motivační a bezpečný s přesahem do vzdělávání."
(Zpráva o ČT :D za rok 2016)


Cukr a zdraví srdce

Spotřeba cukru je v dnešní době velký problém nejen u dětí. Americká kardiologická organizace (AHA) před nadměrnou konzumací cukru varuje z důvodu rizika onemocnění srdce. Objevují se nové důkazy, že ateroskleróza začíná dokonce už v dětství (viz AHA 2017).

Doporučené maximální denní dávky přidaných cukrů dle AHA jsou:
Děti 0-2 roky: 0g
Děti 2-18 let: 25g
Ženy: 25g
Muži: 36g
Pro srovnání: Balíček medvídků 80g obsahuje 42g přidaných cukrů, což je i na dospělého muže příliš moc. Více v článku Zdravé děti jsou sladké dost.

Přidané cukry (added sugars) je termín používaný Ministerstvem zemědělství USA a zahrnuje všechny cukry použité jako složky ve zpracovaných a připravených potravinách a cukry konzumované samostatně nebo přidané do jídla při konzumaci.

V analýze spotřeby volných cukrů u dospívajících v Evropské unii byla zjištěna průměrná spotřeba volných cukrů 19 % energetického příjmu (110,1 g denně; 40,2 kg ročně). Většina (94 %) analyzovaných dospívajících konzumovala více než 10 % denního příjmu energie ve volných cukrech, kde největším zdrojem volných cukrů byly nealkoholické nápoje a džusy (Mesana 2016).

Volné cukry (free sugars) je termín používaný Světovou zdravotnickou organizací, který zahrnuje všechny monosacharidy a disacharidy přidané do potravin výrobcem, kuchařem nebo spotřebitelem (tj. přidané cukry) a cukry přítomné v medu, sirupech, ovocných džusech a koncentrátech ovocných džusů.

Světová zdravotnická organizace doporučuje příjem volných cukrů ve stravě omezit na 5% energetického příjmu jako prevenci obezity a zubního kazu (WHO 2015).

Dospívající v EU tedy konzumují cca čtyřikrát více volných cukrů, než by bylo vhodné.

Určitě by bylo vhodnější dětem vysvětlovat tradice a učit je, že dříve byl cukr pro lidi zvláštnost, protože ho bylo málo a byl drahý, a že dnešní velká konzumace rozhodně není dobrý nápad. Vzdělávací pořad by jim mohl poradit, kde všude se cukr ukrývá a jak ho mohou omezit.

Dnes je cukr díky průmyslové výrobě extrémně levný. Přidání cukru do jídla vede ke konzumaci většího množství. Přidává se tak bohužel skoro do všech výrobků, výrobci totiž chtějí prodávat více. 

Nadměrná konzumace volných cukrů zvyšuje riziko vzniku obezity, kardiovaskulárních chorob, hypertenze, zhoubných nádorů souvisejících s obezitou a zubního kazu. Uvedená onemocnění jsou příčinou předčasných úmrtí a velkou zátěží pro zdravotní rozpočty států (AHA 2017, WHO 2015).

Draci v hrnci, co tak učit děti vařit zdravě ze skutečných potravin, kam cukr a podobné ingredience rozhodně nepatří?



Žádné komentáře:

Okomentovat